Hvordan?

Hvordan kan man lave god fitnesstræninig i et fitness center? Se det er et godt spørgsmål!

Når du starter på fitnesstræning i et fitness center, så er det en rigtig god ide at starte med et fitness introduktionsprogram eller arbejde med en specialist.

Stort set alle danske fitness centre tilbyder i  dag muligheder for at få hjælp fra dedikerede fitness trænere og/eller fysioterapeuter, som kan give gode råd og vejledning i den bedste, sjoveste og mest effektive form for træning afhængigt af, hvad du ønsker at opnå med din fitnesstræning (eksempelvis store muskler, flad mave, smallere lår eller kondition).

Find en form for fitness i dit lokale fitness center, som du synes er sjov og passer bedst til dine behov. Motivation til at lave fitness er vigtigere end effekten, man opnår eksempelvis ikke den samme forbrænding ved yoga som ved spinning, men uden motivation kommer man ikke langt. Læs mere om motivation under Hvorfor?

 

Nedenfor findes beskrivelser til konkrete fitnesstræningsformer og gode råd:

Spinning:

En af de mest populære former for holdtræning i danske fitness centre, som giver det bedste udbytte ifht konditionstræning. Spinningtrænning  varer typisk en halv til en hel time, hvor særligt de store muskelgrupper i benene trænes. Spinning kan udføres på alle niveauer, og der findes typisk hold til alle niveauer i danske fitness centre.

Sådan kommer du i gang med spinning

Zumba:

Meget populær holdtræningsform i fitness centre – især for kvinder. Musikken hjælper med at holde motivation opppe og gøre Zumba til en sjov form for motion. Intensiteten ved Zumba er dog heller ikke så høj som ved eksempelvis spinning og løb, men det er stadig god fitnesstræning.

Zumba – Lær den superhotte dans | I FORM

Yoga/Pilates:

Hvis du ønsker både at fitnesstræne kroppen og sindet i dit lokale fitness center, så er Yoga og/eller Pilates måske noget for dig, da det er godt til at opnå et afbræk fra hverdagen. Der er mere træning i Pilates end Yoga – dog vil du ved begge træningsformer opnå smidighed og bedre form.

Yoga hitter – sådan kommer du i gang

Pilates: Flad mave og stærk krop

Vægttræning:

I forhold til vægttræning i dit lokale fitness center anbefaler vi følgende:

  • Tal med din læge, hvis du er ældre end 40 og inaktiv. Dette er især vigtigt, hvis du har gigt, hjertesygdomme eller andre sundhedsmæssige sygdomme, der kunne blive påvirket ved at løfte vægte.
  • Opsæt mål for din vægttræning og sørg for at du har en klar grund til, hvorfor du laver hver øvelse.
  • Løft ikke for meget og ikke for lidt. Gå efter at opnå træthed ved 12 gentagelser, hvilket vil øge muskelstyrke og toning.
  • Vær tålmodig – de fleste vil opleve en 50 procent stigning i styrke i løbet af seks måneder ved to eller tre 20 – til 30-minutters styrke-træning om ugen.

Cross Fit:

En fitnesstræningsform for en rigtig mand eller kvinde! Udføres typisk som holdtræning i fitness centre, hvor et sæt normalt ikke varer mere end 20 minutter. Ved Cross Fit lærer man at sætte pris på smagen af blod 🙂 Vær opmærksom på din krop, begynderskader ifbm crossfit er ikke ualmindeligt.

Guide til crossfit: Sådan undgår du den største fejl

 

Hvordan træner du i dit lokale fitness center? Hvis du har nogle gode råd til træning, så del dem med os via kontakt